بازی‌های خاطره‌انگیز آتاری ۲۶۰۰ و اجرای آنها روی کامپیوتر

در روزگار نه‌چندان دور (۱۵-۱۰ سال پیش) که گوشی‌های هوشمند وجود نداشتند و استفاده از کامپیوتر زیاد مرسوم نبود، تنها ابزار الکترونیکی برای تفریح و بازی کردن، کنسول‌های بازی بود. کنسول بازی آتاری ۲۶۰۰ (Atari 2600) یکی از کنسول‌های خاطره‌انگیزی است که بچه‌های دهه ۶۰ با آن خاطرات زیادی دارند. اگر شما نیز دلتان برای آن دوران تنگ شده است و می‌خواهید دوباره لذت بازی‌های ساده‌ی آتاری ۲۶۰۰ را تجربه کنید؛ این نوشته را از دست ندهید.

ادامه مطلب

افزودن یک عبارت به انتهای چندین خطوط با Search & Replace در اکلیپس

اکلیپس (Eclipse) یک IDE (محیط توسعه یکپارچه) برنامه‌نویسی و محیط توسعه نرم‌افزاری چندزبانه با قابلیت اضافه کردن افزونه (plugin) است؛ این محیط توسعه در ابتدا با زبان جاوا و برای توسعه برنامه‌های این زبان استفاده می‌شد. در ادامه با افزوده شدن افزونه‌هایی به آن امکان توسعه زبان‌هایی چون C، C++، Ruby، Python، PHP و… را فراهم می‌کند. در این نوشته قصد داریم با استفاده از Search & Replace در اکلیپس، یک عبارت را به انتهای تمامی خطوطی که شرایط خاصی دارند اضافه کنیم.

ادامه مطلب

پیاده‌سازی حلقه‌های تودرتو با استفاده از لامبدا در جاوا ۸

جاوا یک زبان برنامه‌نویسیِ شیءگرا است که برای نخستین بار توسط جیمز گاسلینگ در شرکت سان مایکروسیستمز ایجاد گردید. یکی از قابلیت‌های بنیادین جاوا این است که مدیریت حافظه را بطور خودکار انجام می‌دهد. ضریب اطمینان عملکرد برنامه‌های نوشته‌شده به این زبان نسبت به زبانهای نسل اول C بالا است و وابسته به سیستم‌عامل خاصی نیست. فرض کنید یک List یا Set از یک parentObject داریم که آن نیز یک لیست یا List یا Set از یک childObject دارد. می‌خواهیم روی یکی از peopertyهای خاص childObject یک مقایسه انجام دهیم.

ادامه مطلب

معادل متد contains در جاوا ۸

جاوا یک زبان برنامه‌نویسیِ شیءگرا است که برای نخستین بار توسط جیمز گاسلینگ در شرکت سان مایکروسیستمز ایجاد گردید. یکی از قابلیت‌های بنیادین جاوا این است که مدیریت حافظه را بطور خودکار انجام می‌دهد. ضریب اطمینان عملکرد برنامه‌های نوشته‌شده به این زبان نسبت به زبانهای نسل اول C بالا است و وابسته به سیستم‌عامل خاصی نیست. فرض کنید یک List یا Set از چند Object داریم و می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا یک Object خاص در این List یا Set وجود دارد یا خیر.

ادامه مطلب

ارث بری در جاوا

ارث بری (inheritance) یک مفهوم بنیادی و کلیدی در برنامه‌نویسی شی‌گرا است.در برنامه‌نویسی نیز این واژه مفهمومی مشابه دنیای واقعی دارد و به معنای ارث بردن خصوصیات است. در این نوشته قصد دارم نگاهی دوباره به ارث‌بری در جاوا داشته باشم.

ادامه مطلب

حذف یک موجودیت و وابستگی‌هایش به صورت سلسله مراتبی در فریم ورک اسپرینگ(Spring Framework)

پیش از هر چیز باید بگویم که این نوشته مربوط به برنامه‌نویسی در فریم‌ورک اسپرینگ و هایبرنیت است؛ اگر با این فریم‌ورک آشنایی ندارید، خواندن این نوشته‌ی من در مورد این چهارچوب برنامه‌نویسی می‌تواند برای شما مفید باشد. هایبرنیت یک کتابخانه object-relational mapping برای زبان جاوا است که چارچوبی را برای نگاشتت یک شی به یک پایگاه داده رابطه‌ای فراهم می‌آورد. فرض کنید سه مدل که به صورت سلسله مراتبی و چند سطحی به هم وابستگی دارند؛ به عنوان مثال یک مدل تحت عنوان survey داریم که یک set از مدل question دارد که این مدل هم یک set از مدل option دارد.

ادامه مطلب

استفاده از تگ List در فایل هایبرنت (پیکربندی XML)

پیش از هر چیز باید بگویم که این نوشته مربوط به برنامه‌نویسی در فریم‌ورک اسپرینگ و هایبرنیت است؛ اگر با این فریم‌ورک آشنایی ندارید، خواندن این نوشته‌ی من در مورد این چهارچوب برنامه‌نویسی می‌تواند برای شما مفید باشد. هایبرنیت یک کتابخانه object-relational mapping برای زبان جاوا است که چارچوبی را برای نگاشت یک شی به یک پایگاه داده رابطه‌ای فراهم می‌آورد. فرض کنید مدلی به نام سوالات (Question) داریم که شامل دو یا چند گزینه بوده و ارتباطی یک به چند با مدل گزینه‌ها (Option) دارد؛ باتوجه به اینکه ترتیب گزینه‌های سوال برای ما مهم است و می‌خواهیم هایبرنت به صورت خودکار ترتیب گزینه‌ها را برای ما حفظ کند.

ادامه مطلب

تنظیم header برای استریم فایل‌های بزرگ در فریم ورک اسپرینگ (SpringFramework)

پیش از هر چیز باید بگویم که این نوشته مربوط به برنامه‌نویسی در فریم‌ورک اسپرینگ است؛ اگر با این فریم‌ورک آشنایی ندارید، خواندن این نوشته‌ی من در مورد این چهارچوب برنامه‌نویسی می‌تواند برای شما مفید باشد. فرض کنید که می‌خواهیم از طریق یک rest، یک فایل را که در پایگاه داده یا دایرکتوری فایل وجود دارد را در client نمایش دهیم؛

ادامه مطلب

رفع مشکل Infinite Recursion در خروجی json در فریم ورک اسپرینگ برای مدل‌هایی که ارتباط دو طرفه دارند

پیش از هر چیز باید بگویم که این نوشته مربوط به برنامه‌نویسی در فریم‌ورک اسپرینگ است؛ اگر با این فریم‌ورک آشنایی ندارید، خواندن این نوشته‌ی من در مورد این چهارچوب برنامه‌نویسی می‌تواند برای شما مفید باشد. فرض کنید که دو مدل داریم که با هم ارتباط bi-directional دارند؛ یعنی هر کدام از این مدل‌ها یک property از مدل دیگر دارند؛ view model برای این دو مدل به صورت زیر هستند:

ادامه مطلب

استفاده از JsonView در فریم ورک اسپرینگ (Spring Framework)

پیش از هر چیز باید بگویم که این نوشته مربوط به برنامه‌نویسی در فریم‌ورک اسپرینگ است؛ اگر با این فریم‌ورک آشنایی ندارید، خواندن این نوشته‌ی من در مورد این چهارچوب برنامه‌نویسی می‌تواند برای شما مفید باشد. به طور معمول برای نمایش دیتا به کاربر از view model استفاده می‌کنیم؛ اما گاهی اوقات پیش می‌آید که در جایی از پروژه، تمام فیلدهای view model را نیاز داشته باشیم و در جای دیگر بخشی از این فیلدها مورد نیاز باشد.

ادامه مطلب