بازی‌های خاطره‌انگیز آتاری ۲۶۰۰ و اجرای آنها روی کامپیوتر

در روزگار نه‌چندان دور (۱۵-۱۰ سال پیش) که گوشی‌های هوشمند وجود نداشتند و استفاده از کامپیوتر زیاد مرسوم نبود، تنها ابزار الکترونیکی برای تفریح و بازی کردن، کنسول‌های بازی بود. کنسول بازی آتاری ۲۶۰۰ (Atari 2600) یکی از کنسول‌های خاطره‌انگیزی است که بچه‌های دهه ۶۰ با آن خاطرات زیادی دارند. اگر شما نیز دلتان برای آن دوران تنگ شده است و می‌خواهید دوباره لذت بازی‌های ساده‌ی آتاری ۲۶۰۰ را تجربه کنید؛ این نوشته را از دست ندهید.

نرم‌افزار stella یک پروژه‌ی متن‌باز است که برای شبیه‌سازی بازی‌های کنسول‌های قدیمی (مثل آتاری ۲۶۰۰) روی کامپیوتر برنامه‌نویسی شده است. این نرم‌افزار جالب برای هر سه سیستم‌عامل ویندوز، لینوکس و مک ارئه شده است که می‌توانید آن را از صفحه رسمی این پروژه دانلود کنید. در ادامه‌ی این مطلب، من مروری دارم بر مشهورترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌هایی که برای آتاری ۲۶۰۰ وجود داشت و لینک دانلود ROM هر بازی را نیز می‌آورم.

بازی هواپیما (عملیات رودخانه یا River Raid)
این بازی بدون شک مشهورترین بازی آتاری است و اولین بازی است که خیلی از افراد آن را با آتاری بازی کرده‌اند. داستان این بازی از این قرار است که شما در نقش یک هواپیما در حال عبور از رودخانه‌ای هستید و هلیکوپترها، جت‌ها و ناوهای دشمن مانع کار شما هستند. شما باید پل‌های روی رودخانه را خراب کنید، سوخت‌گیری کنید، مواظب باشید که با دیواره‌های رودخانه و جزیره‌ها برخورد نکنید و تا می‌توانید پیش بروید! شکل زیر نمایی از این بازی خاطره‌انگیز را نشان می‌دهد:

بازی هواپیما (عملیات رودخانه یا River Raid)

دانلود فایل راهنمای بازی (به انگلیسی) - دانلود فایل بازی هواپیما (عملیات رودخانه یا River Raid) برای اجرا در stella

بازی ماشین مسابقه‌ای یا Enduro
این بازی درواقع یکی از پرطرفدارترین بازی‌های مسابقه‌ای بود. داستان این بازی به این صورت است که شما در نقش راننده در رالی شرکت می‌کنید و در هر مرحله باید تعداد مشخصی ماشین را در زمانی معین پشت سر بگذارید. شرایط جاده هم در زمان‌های مختلف هر مرحله متفاوت است و از جاده برفی، تا جاده‌ی مه‌آلود تغییر می‌کند. شکل زیر نمایی از این بازی خاطره‌انگیز را نشان می‌دهد:

بازی ماشین مسابقه‌ای یا Enduro

دانلود فایل راهنمای بازی (به انگلیسی) - دانلود فایل بازی ماشین مسابقه‌ای (Enduro) برای اجرا در stella

بازی زیردریایی (جستجو در زیر دریا SeaQuest)
بازی معروف دیگر که قصد معرفی آن را دارم مربوط به دنیای زیر آب است. داستان این بازی از این قرار است که شما باید در نقش یک زیردریایی به اعماق دریا بروید و غواص‌هایی را که برای انجام ماموریت به زیر دریا رفته‌اند را به سطح آب برسانید؛ در این میان کوسه‌ها و زیردریایی‌های دشمن برای شما و غواص‌ها ایجاد دردسر می‌کنند. زیردریایی شما توانایی حمل حداکثر ۶ غواص را دارد؛ همچنین اکسیژن زیردریایی شما محدود است و برای بازیابی اکسیژن، باید هرچند وقت یکبار به سطح آب بازگردید. شکل زیر نمایی از این بازی خاطره‌انگیز را نشان می‌دهد:

بازی زیردریایی (جستجو در زیر دریا SeaQuest)

دانلود فایل راهنمای بازی (به انگلیسی) - دانلود فایل بازی زیردریایی (جستجو در زیر دریا SeaQuest) برای اجرا در stella

بازی فرماندهی هلیکوپتر (Chopper Command)
بازی خاطره‌انگیز بعدی مربوط به یک هلیکوپتر پشتیبان در کویر است؛ چشم امید همه به شماست! داستان این بازی به این صورت است که شما در نقش یک هلیکوپتر باید کامیون‌های حاوی آذوقه را پشتیبانی کنید و راه عبور آنها را ایمن نگهدارید؛ هلیکوپترها و هواپیماهای دشمن درصدد منفجر کردن کامیون‌ها هستند و شما باید جلوی آن‌ها را بگیرید تا بار کامیون‌ها سالم به مقصد برسد. شکل زیر نمایی از این بازی خاطره‌انگیز را نشان می‌دهد:

بازی فرماندهی هلیکوپتر (Chopper Command)

دانلود فایل راهنمای بازی (به انگلیسی) - دانلود فایل بازی فرماندهی هلیکوپتر (Chopper Command) برای اجرا در stella

بازی توپخانه (حمله کماندویی یا Commando Raid)
یکی دیگر از بازی‌های مشهور آتاری، بازی حمله کماندویی است. داستان این بازی از این قرار است که شما در نقش توپخانه هستید و وظیفه حراست از منطقه و ساختمان‌های مجاور را دارید. هلیکوپتر‌های نفر بر دائما کماندوهای چترباز را بر فراز منطقه شما رها می‌کنند که توپخانه باید قبل از رسیدن آنها به زمین، آنها را در هوا نابود کند. کماندوهایی که به زمین می‌رسند، با خراب کردن ساختمان‌ها و حفر تونل به سمت زیر توپخانه، درصدد انفجار توپخانه برمی‌آیند، هرزگاهی نیز یک بمب‌افکن بر فراز منطقه پرواز کرده و یک بمب بر سر توپخانه می‌اندازد که باید قبل آن را در هوا منفجر کنید؛ وگرنه انفجار مهیبی رخ می‌دهد و همه‌چیز نابود می‌شود. شکل زیر نمایی از این بازی خاطره‌انگیز را نشان می‌دهد:

بازی توپخانه (حمله کماندویی یا Commando Raid)

دانلود فایل راهنمای بازی (به انگلیسی) - دانلود فایل بازی توپخانه (حمله کماندویی یا Commando Raid) برای اجرا در stella

بازی دزد و پلیس (Keystone Kapers)
بازی خاطره انگیز دیگر مربوط به تعقیب و گریز پلیسی است. داستان بازی دزد و پلیس (Keystone Kapers) به این صورت است که شما در نقش یک پلیس درحال تعقیب یک دزد در یک ساختمان هستید و باید در زمانی مشخص او را دستگیر کنید. در ابتدای هر مرحله جناب دزد یک طبقه از شما بالاتر است و شما باید با استفاده از پله‌برقی یا آسانسور دزد را تعقیب کرده و دستگیر کنید، قبل از اینکه دزد به طبقه آخر رفته و فرار کند. همچنین در طبقات باید مراقب موانعی نظیر سبد خرید، هواپیمای اسباب‌بازی و توپ بسکتبال سرگردان برخورد نکنید. همچنین در بعضی طبقات می‌توانید اجناسی که از دست دزد در حین فرار افتاده را جمع کرده و امتیاز بگیرید. شکل زیر نمایی از این بازی خاطره‌انگیز را نشان می‌دهد:

بازی دزد و پلیس (Keystone Kapers)

دانلود فایل راهنمای بازی (به انگلیسی) - دانلود فایل بازی دزد و پلیس (Keystone Kapers) برای اجرا در stella

بازی تنیس (Tennis)
به مسابقات تنیس خوش آمدید! بازی تنیس (Tennis) یک بازی ورزشی است و مشابه یک بازی تنیس واقعی است؛ این بازی هم به صورت دونفره و هم به صورت تک‌نفره قابل انجام است. درصورتیکه تک‌نفره درمقابل رقیب باهوش مصنوعی قرار می‌گیرید، به هیچ وجه او را دست کم نگیرید که مغلوب خواهید شد. شکل زیر نمایی از این بازی خاطره‌انگیز را نشان می‌دهد:

بازی تنیس (Tennis)

دانلود فایل راهنمای بازی (به انگلیسی) - دانلود فایل بازی تنیس (Tennis) برای اجرا در stella

بازی بوکس (Boxing)
کی دیگر از بازی‌های مشهور آتاری، بازی بوکس (مشت‌زنی یا Boxing) است. این بازی با زاویه دید خاصی که دارد دو شرکت کننده را از بالا نشان می‌دهد؛ این بازی نیز هم به صورت دونفره و هم به صورت تک‌نفره قابل انجام است. در حالت تک‌نفره هم رقیب با هوش مصنوعی را دست کم نگیرید، زیرا در این صورت گرفتار ضربات مشت چپ و راست او خواهید شد! شکل زیر نمایی از این بازی خاطره‌انگیز را نشان می‌دهد:

بازی بوکس (Boxing)

دانلود فایل راهنمای بازی (به انگلیسی) - دانلود فایل بازی بوکس (Boxing) برای اجرا در stella

بازی Checkers
آخرین بازی که قصد معرفی آن را دارم، بازی فکری مشهور checkers است. این بازی به صورت تک‌نفره در مقابل رقیب با هوش مصنوعی است، همانطور که می‌دانید هدف این بازی، حذف تمام مهره‌های حریف است. شکل زیر نمایی از این بازی خاطره‌انگیز را نشان می‌دهد:

بازی Checkers

دانلود فایل راهنمای بازی (به انگلیسی) - دانلود فایل بازی Checkers برای اجرا در stella

شما با کدام بازی‌های کنسول‌های قدیمی خاطره دارید؟ خوشحال می‌شویم اگر نام یک بازی یا خاطره‌ای از آن روزگار را با من و سایر خوانندگان این مطلب از طریق ارسال نظر به اشتراک بگذارید.


برچسب‌ها:،،،،،
مرتضی اسدی
مرتضی اسدی
سلام! من مرتضی اسدی هستم، یک توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار و در این وبلاگ دست‌نوشته‌هایم را می‌نویسم.

نظرات


جابر

من از همه بیشتر از هواپیما، زیردریایی و ماشین مسابقه‌ای و اون هلیکوپتره خوشم می‌اومد

احمد

یادش بخیر این عکسها منو برد به قدیما، وقتی که یه تلویزیون سیاه و سفید بود و یه آتاری. تابستونا همش با دسته گوشکوبی نوبتی هواپیما بازی میکردیم و کیف دنیا رو میکردیم عجب روزایی بود حیف که دیگه برنمیگرده

محمد علی

سلام. ممنون از این نوشته. یادش بخیر وقتی بچه بودم اون هواپیمای آتاری رو چقدر بازی می‌کردم! هر سری به امتیاز بالای ۱۰ هزار می‌رسیدی یه جون اضافه بهت جایزه می‌داد،‌من عاشق صدای پر شدن باک هواپیما بودم وقتی روی پمپ‌بنزین وایمیستادی!

عبدالله میر داماد

اقای اسدی به نظرمن

مهدی

این بازی ها را چطور دانلود کنیم برای اندروید

مرتضی اسدی

برای اجرای بازی‌های آتاری ۲۶۰۰ روی اندروید باید یک شبیه‌ساز آتاری روی گوشی خود نصب کنید. در google play می‌توان این شبیه‌سازها را پیدا کرد.
https://play.google.com/store/search?q=atari%202600%20emulators&c=apps&hl=en_US&gl=US

پژمان

سلام
من در کامپیوتر نمی توانم استلا را اجرا کنم چی کار باید بکنم ممنون میشم راهنمایی کنید

مرتضی اسدی

@پژمان
سلام.
از صفحه stella-emu.github.io/downloads.html می‌توانید نسخه مربوط به سیستم‌عامل خود را دانلود کنید.
همچنین می‌توانید از شبیه‌سازهای آنلاین بازی آتاری 2600 استفاده کنید؛ کافی است این عبارت را جستجو کنید: Atari 2600 online emulator

مهدی

سلام نصب انجام شى فقط کیبرد فعال نمیشه