مطالعه‌ی فایل‌های PDF در گوشی هوشمند بدون اسکرول افقی

حتما برای شما هم پیش آمده است که بخواهید یک فایل PDF را در گوشی هوشمند خود مطالعه کنید و از آنجایی که صفحه گوشی‌های هوشمند کوچک است، برای خواندن هر سطر مجبور باشید به انتهای سطر اسکرول افقی انجام دهید و دوباره برای خواندن سطر بعد به ابتدای سطر اسکرول افقی انجام دهید. در این نوشته، راه‌حل برای این مشکل پیشنهاد می‌کنم که روش اول در اکثر نرم‌افزارهای PDFخوان در گوشی‌های هوشمند وجود دارد و روش دوم نیز معرفی یک نرم‌افزار است که برای کتاب‌های اسکن شده هم مفید است.

من قبلا در این نوشته یک نرم‌افزار رایگان برای خواندن فایلهای PDF در ویندوز معرفی کردم. در گوشی ها و تبلت های اندروید نیز نرم افزارهای زیادی برای خواندن PDF وجود دارد، اما مشکل اصلی که خواندن PDF را در گوشی ها و تبلت ها سخت می‌کند اندازه صفحه است؛ چرا که معمولا اندازه در نظر گرفته شده برای صفحات یک فایل pdf اندازه A4 (یا ۲۹/۷×۲۱ سانتیمتر) است؛ در حالیکه اندازه صفحه موبایل یا تبلت به مراتب کوچکتر است و برای خواندن متن باید از بزرگنمایی (zoom) استفاده کرد و در این حالت نیز برای خواندن هر خط بایستی مرتباً از اسکرول افقی استفاده نمود که اگر شما بخواهید یک کتاب pdf را به این روش بخوانید بسیار آزاردهنده خواهد بود. اما راه‌حل چیست؟ در ادامه من دو راه‌حل برای این مشکل پیشنهاد می‌کنم:

راه‌حل اول: استفاده از گزینه‌ی Text Reflow
اکثر نرم‌افزارهای PDFخوان‌ها این گزینه را دارند و با انتخاب این گزینه، سطرهای فایل PDF را متناسب با اندازه صفحه گوشی هوشمند شما می‌شود، در واقع اسکرول افقی حذف شده و طول سطر دقیقا هم‌اندازه‌ی طول صفحه گوشی شما شده و قسمت اضافی هر سطر به خط بعدی منتقل می‌شود؛ در واقع طول سطرها کمتر و تعداد آن‌ها بیشتر می‌شود.
این روش بیشتر برای فایل‌های PDF با زبان انگلیسی مناسب است و معمولا برای PDFهای به زبان فارسی و کتاب‌های اسکن شده، نتیجه‌ی مطلوبی نمی‌دهد. برای PDFهای به زبان فارسی و کتاب‌های اسکن شده، راه‌حل بعدی موثرتر خواهد بود.

راه‌حل دوم: استفاده از نرم‌افزار K2pdfopt
نرم‌افزار K2pdfopt یک نرم‌افزار متن‌باز برای مناسب‌سازی فایل‌های PDF و DJVU برای کتابخوان‌های الکترونیکی مثل کیندل (Kindle) و گوشی‌های هوشمند نوشته شده است. این نرم‌افزار برای ویندوز، لینوکس و مک اواس ارائه شده است. نسخه‌ی ویندوزی این نرم‌افزار، علاوه بر رابط دستوری، دارای رابط گرافیکی بوده و کار با آن بسیار راحت است.

من برای مناسب‌سازی یک فایل PDF برای خواندن در گوشی هوشمند از دستور زیر استفاده می‌کنم:

./k2pdfopt نام فایل مورد نظر.pdf -w 480 -h 800 -r -j

معنای هر یک از optionهای استفاده شده به شرح زیر است:

-w طول صفحه گوشی هوشمند شما برحسب پیکسل
-h عرض صفحه گوشی هوشمند شما برحسب پیکسل
-r برای متن‌های فارسی یا راست به چپ
-j کردن متن justify برای

خروجی کار من را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید؛ تصویر سمت چپ مربوط به PDF اصلی کتابی است که آن را بدون تغییر به گوشی انتقال داده‌ام و تصویر سمت راست نیز فایل PDF خروجی نرم‌افزار k2pdfopt است که آن را نیز به گوشی انتقال داده‌ام:

فایل PDF اصلی به همراه خروجی‌ای را که من از نرم‌افزار گرفته‌ام.

اگر شما از رابط گرافیکی ویندوزی استفاده می‌کنید، طول و عرض دستگاه خود را در برنامه مشخص کنید و گزینه‌های Right-To-Left Text و سایر موارد مورد نیاز را علامت بزنید.

اگر شما به استفاده از این نرم‌افزار علاقمند شده‌این می‌توانید آن را از صفحه رسمی پروژه دانلود کنید. اگر شما از این نرم‌افزار استفاده کردید؛ خوشحال می‌شوم که سوالات/تجربیات خود را از طریق ارسال نظر، با من و سایر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.


برچسب‌ها:،،،،،،
مرتضی اسدی
مرتضی اسدی
سلام! من مرتضی اسدی هستم، یک توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار و در این وبلاگ دست‌نوشته‌هایم را می‌نویسم.

نظرات


حامد زینی

سلام برادر...خوبی خسته نباشی...من یه کیندل آمازون گرفتم...ولی هنوز نتونستم یه کتاب فارسی که دقیقا مخصوص خودش باشه توش بخونم...منظورم اینه که مثل کتابهای آمازون بشه بزرگش کنی که اندازه کلمات بزرگ بشه..و تعداد صفحات افزایش پیدا کنه...از خیلی ازین نرم افزارها هم استفاده کردم ولی نشد که نشد

مرتضی اسدی

سلام دوست عزیز؛
تا جایی که من می‌دانم کیندل برای خواندن PDFهای مرسوم که برای کاغذ A4 درست شدن مناسب نیست. اندازه کیندل اندازه کاغذ A5 است (یعنی نصف A4)؛ کاری که نرم‌افزار k2pdf برای شما انجام می‌دهد این است که اندازه صفحه PDF و نوشته‌های آن را تغییر می‌دهد که در دستگاهایی با صفحه کوچکتر راحتتر قابل خواندن باشد، اما باز هم بعد از خروجی گرفته از k2pdf شما قادر نیستید اندازه فونت را در کیندل خود تغییر دهید، زیرا PDF یعنی Portable Document Format و استاتیک (ثابت) بون جزء قابلیت‌های فایل‌های PDF است که منجر به Portable بودن آن می‌شود.
آیا شما در نرم‌افزار k2pdf اندازه صفحه خروجی را متناسب با اندازه A5 انتخاب کردید؟ آیا در سیستم دسکتاپ خود فایل خروجی را با اندازه A5 , اندازه فونت‌ها بزرگتر شده است و اندازه صفحه A5 شده است؟
فایل‌های مخصوص کیندل، فایل‌هایی با پسوند mobi هستند، آیا کتاب‌هایی با این فرمت (مثل این کتاب از جادی) را در کیندل خود باز کرده‌اید؟

مرمر

سلام.بسیار ممنونم از مطلب به درد بخورتون .دغدغه من بزرگ کردن سایز حروف در pdf گوشی بود.امیدوارم با این روش شما حل بشه .

علی باصر

سلام این نرم افزار را میتوان روی اندروید اجرا کرد کامپیوتر دم دستم نیست.

اعظم

من سالها پیش که آخرین مدل گوشی نوکیا رو خریده بودم، نرم‌افزاری بنام wps pdf روش نصب کرده بودم این نرم‌افزار قابلیت سایز کردن با صفحه موبایل رو داشت، اما حالا با گذشت چندین سال، آخرین ورژن همون نرم‌افزار رو روی گوشی گالکسی not9 نصب کردم ولی دیگه اون قابلیت رو نداره؛یادمه با همون نوکیای صفحه ۳ اینچی کلی کتاب pdf خوندم.

sara

سلام
ببخشید من در اندروید استودیو میخوام صفحات pdf بجای اینکه سوییپ بشه و چپ و راست بشه میخوام اسکرول باشه و بالا پایین بره

مرجان

سلام.من میخوام ی کتاب با فرمت پی ادف توی گوشی اندروید مطالعه کنم ولی خیلی کوچیکه فونت و عصبیم کرده میشه دقیق و واضح راهنماییم کنید؟

صدرا

همیشه مشکل خوندن PDF توی گوشی داشتم
ممنون از راهنمایی شما 🌸

محسن

درود . من هر کدام از فایل ها را دانلود کردم در گوشی من باز نمیشه . بعد از دانلود وقتی روی فایل می زنم میگه فایل باز نمی شود