خلاصه رمان ۱۹۸۴ اثر جورج اورول

رمان ۱۹۸۴ (یا هزار و نهصد و هشتاد و چهار) نوشته جورج اورول است. وی این کتاب را تقریبا چهار سال بعد از رمان مشهور قلعه‌ی حیوانات نوشته است. جورج اورول در این کتاب حکومتی تمامیت‌خواه را به تصویر می‌کشد که بر تمام جنبه‌های زندگی مردم جامعه‌اش، نظارت و کنترلی همه جانبه دارد. من این کتاب را با ترجمه‌ی سیروس نورآبادی و محسن موحدی زاد در کتابراه خواندم و در این نوشته قصد دارم اندکی درباره آن بنویسم.

خلاصه رمان ۱۹۸۴ اثر جورج اورول

در رمان ۱۹۸۴ دنیا شامل سه کشور بزرگ اقیانوسیه، اوراسیا و ایستاسیا است. وینستون اسمیت شخصیت اصلی داستان است که در شهر لندن (در کشور اقیانوسیه) زندگی می‌کند. نظام سیاسی این کشور بدین گونه است که در راس قدرت رهبر آن، یعنی «برادر بزرگ» قرار دارد، سایر تقسیم‌بندی‌های جامعه شامل اعضای رده‌بالای حزب، اعضای عادی حزب و طبقه کارگر می‌شود. اقیانوسیه همیشه با یک از دو کشور موجود هم‌پیمان و با کشور دیگر در حال جنگ است. تما تشکیلات دولت در بین چهار وزارت‌خانه تقسیم می‌شود؛ «وزارت حقیقت» با اخبار، تفریحات، آموزش و هنر سروکار دارد، «وزارت صلح» به امور جنگ می‌پردازد، «وزارت عشق» مسئولیت برقراری نظم و قانون را برعهده دارد و «پلیس اندیشه» قوی‌ترین و خطرناک‌ترین عامل وزارت عشق در تفتیش عقاید و شناسایی مجرمین است؛ چهارمین وزارت‌خانه هم «وزارت فراوانی» مسئول امور اقتصادی و جیره‌بندی است. در این ساختار مردم حق یادداشت و ثبت چیزی را ندارند و دولت به صورت پیوسته تمامی مطالب و نوشته‌های گذشته را تغییر داده و با زمان حال منطبق می‌کند؛ گویی که هیچ پیش‌بینی و خبر اشتباهی وجود نداشته باشد. همچنین دستگاهی به نام صفحه‌ی سخنگو در خانه‌ی تمامی اعضای حزب وجود دارد که به طور همزمان هم دستگاه فرستنده است و هم دستگاه گیرنده. خیانتکار اصلی به کشور اقیانوسیه، فردی است به نام گلدستاین؛ که زمانی از اعضای رده بالای حزب و تقریبا هم‌رده برادر بزرگ بوده است،‌ اما به یکباره دست به فعالیت‌های انقلابی زده به مرگ محکوم شده است، اما به طرز مرموزی گریخته و ناپدید شده است؛ همچنین مردم می‌گفتند که او تشکیلات مخفی به نام «انجمن اخوت» دارد.

رمان ۱۹۸۴ اثر جورج اورول تصویر از chris woods

وینستون (شخصیت اصلی داستان) یکی از اعضای عادی حزب است که کارش در وزارت حقیقت، اصلاح خبرها، روزنامه‌ها و نامه‌های گذشته و انطباق آن‌ها با وضعیت امروز است. اما او در دل از «برادر بزرگ» متنفر است و بالاخره روزی (در اقدامی خلاف قانون) به صورت مخفی یک دفترچه‌ی قدیمی می‌خرد و در آن شروع به نوشتن افکار و اندیشه‌های خود می‌کند. به دلیل ممنوعیت نوشتن و ثبت خاطرات، وینستون گذشته‌ی خود و خانواده‌اش را به صورت مبهم به یاد می‌آورد. در ادامه‌ی داستان وینستون با یکی از اعضای حزب به نام جولیا آشنا می‌شود و علی‌رغم ممنوع بودن روابط عاشقانه بین اعضای حزب، با هم وارد رابطه می‌شوند. پس از مدتی آن دو تصمیم می‌گیرند که برعلیه حزب شروع به مبارزه کنند و با فردی به نام اُبراین (از اعضای رده بالای حزب) که وینستون گمان می‌کند که او عضو انجمن اخوت است، آشنا می‌شوند؛ آنها با اُبراین ملاقات می‌کنند و عضو انجمن اخوت می‌شوند و اُبراین کتاب مخفی گلدستاین را برای مطالعه به آن‌ها می‌دهد. اما اُبراین درحقیقت مامور حزب برای مقابله با جرایم فکری است و دیری نمی‌پاید که وینستون به همراه جولیا دستگیر می‌شوند. وینستون انواع شکنجه‌های روحی و جسمی را تجربه می‌کند و در اتاق ۱۰۱ توسط اُبراین و تحت شکنجه‌های جسمی و روحی، درنهایت می‌پذیرد که حقیقتی به جز آنچه حزب می‌گوید وجود ندارد. وینستون پس از آزادی، شغل پاره‌وقت در وزارت‌خانه بدست می‌آورد و روزی اتفاقی جولیا را در خیابان می‌بیند و متوجه می‌شود که دیگر علاقه‌ای به او ندارد. در پایان داستان وینستون با دیدن تصویر «برادر بزرگ» در اخبار، متوجه می‌شود که عاشق «برادر بزرگ» شده است.

اما نکات داستان 1984 که از نظر من مهم بوده‌اند شامل موارد زیر هستند:

  • پایان‌بندی داستان ۱۹۸۴ غم‌انگیز است، داستان فردی که نمی‌خواهد همانند بقیه، دروغی بزرگ را باور کند و سرانجام تحت فشار و شکنجه آن را می‌پذیرد. اما از یک منظر این یک پایان‌بندی واقع‌گراست؛ چرا که به قول معروف «با یک گل بهار نمی‌شود.» و در دنیای واقعی خیلی کم پیش می‌آید که تلاش یک فرد، سرنوشت یک ملت تغییر کند.

  • شباهت قوانین حاکمیت در رمان ۱۹۸۴ با قوانین حکومت‌های تمامیت‌خواه یکی از دلایل محبوبیت این رمان است؛ استمرار دیکاتوری جز با سرکوب و کنترل مردم ممکن نخواهد بود و تا زمانی که نظام دیکتاتوری در جهان حاکم باشد، کتاب ۱۹۸۴ به دلیل شباهت نظام دیکتاتوری‌اش با نظام‌های دیکتاتوری موجود، همچنان محبوب و پرمخاطب خواهد بود.

  • عده‌ای معتقدند که کتاب ۱۹۸۴ جورج اورول، به دلیل تبلیغات رسانه‌های غربی برای تقابل با حکومت سوسیالیستی شوروی به شهرت رسیده‌ است؛‌ چرا که جهان سرمایه‌داری (کاپیتالیسم) در تلاش است به مردم ثابت کند به جز سرمایه‌داری هیچ روشی برای اداره‌ی جهان، ممکن نخواهد بود.

  • به نظر من جورج اورول حرف اصلی‌اش را در جایی از کتاب می‌زند که شخصیت وینستون در حال مطالعه‌ی کتاب مخفی گلدستاین است، مواردی نظیر «جنگ‌هایی که باید همیشه وجود داشته باشد، اما حکومتی را از بین نبرد» و یا «عدالت اجتماعی و توزیع برابر ثروت و رفاه که با صنعتی شدن به راحتی قابل دستیابی است، اما از رسیدن به آن ممانعت می‌شود» جزء حقایق پنهانی است که جورج اورول در کتابش (از زبان گلدستاین) به آن اشاره می‌کند. از نظر من این قسمت از کتاب ۱۹۸۴ ارزش چندبار خواندن را دارد.

آیا شما نیز رمان ۱۹۸۴ را خوانده‌اید؟ خوشحال می‌شوم که دیدگاه‌های خود را درباره این رمان، از طریق ارسال نظر با من و خوانندگان این نوشته درمیان بگذارید.


برچسب‌ها:،،،،،،،
مرتضی اسدی
مرتضی اسدی
سلام! من مرتضی اسدی هستم، یک توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار و در این وبلاگ دست‌نوشته‌هایم را می‌نویسم.

نظرات


محمد جواد

سلام. به نظرم کتاب 1984 جزء کتابهای خوب هست که به همه توصیه می‌کنم بخون و همچنین کتاب دنیای قشنگ نو از آلدوس هاکسلی.

شیرین

سلام. به نظر من 1984 از اون رمانهایی هست که پس از خوندنش همیشه با آدم هست. شخصیتهاش، تیکه‌کلامهاش، ایده‌هاش و خیلی چیزهای دیگه‌اش.

سارا

سلام کتاب فوق العاده برایم ملموس بود چراکه حس کردم تلنگری بودتامتوجه شوم زندگی ما با وینستون تفاوتی ندارد کاش جور دیگری تمام میشد.

رسول

سلام.. همونطور که سما هم مطالعه کردید رمان دارای ۳ بخش بود و هر بخش هم محوریت خاصی داشت در بخش اول بیشتر به توضیحاتی اشاره شد و شاید حتی بشه گفت که مقدمه‌ی طولانی برای ادامه داستان بود.. بخش دوم اما با اومدن جولیا به داستان شاید جذاب تر بنظر میرسه همچنین مطالعه کتاب گلدشتاین اما با اسیر شدن نقش اول نفس گیر میشه و بخش سوم که شاید منی که دارم کتاب رو میخونم رو هم درگیر میکنه و به فکر وا میداره.. نهایتا خواستم بگم کتاب خوبی بوده و ارزش خوندن داشت

بهزاد

سلام، خواستم اشاره کنم که کتاب با عشق به برادر بزرگ تمام نمیشه.

س

سلام
اجاه ی باز نشر مطلب تون رو می دید ؟

سلام زيتون

این کتاب ساده نوشته نشده اینکه آقای اورول از کسی خط ويا کمک گرفته کاملا واضحه/// کتاب قلعه حیوانات بی نظیر بود،،،،ساده و روان وپر مفهوم....1984 مختص سیاستمداران ترسو هست که مقداری تجربه جمع کنند!!!!!

حسین

کره شمالی بارزترین نمونه ی واقعی این رمان در عصر حاضر هستش.

محمد

کتاب خوبیه و یه بینش نسبی نسبت به سلطه حکومت ها بر مردم و شکاف های طبقاتی میده، همانطور که در بخشی ازکتاب که میگه دولت ها نمی خوان ثروت بین اقشار مختلف مردم به صورت مساوی تقسیم بشه چون باعث میشه که مردم بی نیاز بشند و دیگه حاکمیت و قبول نداشته باشند.

بهاره

کتاب فوق العاده ای هست، قشنگ میشه فضاشو حس کرد.
شماهم خوب توضیح دادید ممنون☘️

علی

سلام من می خواستم کتاب رو شروع کنم به خوندن چون اطلاعاتی از موضوع کتاب نداشتم درکش برام سخت بود وخلاصه و چکیده ای که شما نوشته بودید و توضیحات دوستان خیلی به من کمک کرد ممنون از شما موفق باشید

امین

با سلام
شخصا چند سالی میشه که فقط در مورد "نظم نوین جهانی" اطلاعات تجمیع میکنم. میشود گفت که کتاب اشاره شده بنوعی مانیفست نهایی انجمن مخفی ِ "فابیوس ماکسیموس یا همان فابیان" برای آینده جهان بوده که بر اساس ِ سنت ِ " افشای ِ متد برای طعمه" همه گیرش کردند زیرا هوکسلی و اریک بلر (یا همان جورج اورول) هر دو عضو انجمن فابیان و فارغ التحصیل دانشکده "اتون" در ویندسور-بریتانیا که به مدرسه "ایلومیناتی" معروف است بودند. این کالج فکر میکنم تا امروز محل تحصیل ِ بیست نفر از روسای دولتهای بریتانیا بوده. به اقوالی نویسنده کتاب یعنی جورج اورول (اریک بلر) از بستگان "تونی بلر" میشده
مهمتر اینکه داستان "نظم نوین جهانی" و وصله "تئوری ِ متوهمان توطئه" که نیم قرن به افشاگرانش چسبانده میشد در سال گذشته به حقیقت پیوست. طوریکه علنا سایت رسمی "نظم نوین جهانی سازمان ملل" شروع بکار کرد اما بدلیل اینکه سروصدا و اعتراضاتی شکل گرفت در همان بدو افتتاح سایت به حالت نیمه فعال یا تعلیق درآمد. بهرحال ما شاهدان تاریخ هستیم چون امروز زنده ایم و میشود تغییر و تحولات ِ ورود به قرن بعد خورشیدی (1400) را با چشم دل ببینیم و معنای گریت ری ست را بفهمیم تا گواه باشیم که بانکداران موفق شدند کمونیسم را با یک برنامه صد ساله به بار نشانده و کل دنیا را قبضه نمایند تا آرمان ِ کتیبه ی گاید استون اجابت گردد. دردناک اینست که ایران بدلایل متعددی در میانه این مهلکه خواهد بود!
تشکر
https://unnwo.org/history/

مهدی

من این کتاب را بارها و بارها خواندم در زمانهای مختلف و جالب بود که این کتاب در زندان هم پیدا شد در کتابخانه زندان ، فوق‌العاده عالی بود

امین

مثل قلعه حیوانات همیشه تو ذهنت میماند . مثال های عینی آم در جوامع دیکتاتوری هر روز تکرار می شود