نصب دبیان 12 با گنوم سبک و مینیمال

ورود من به دنیای لینوکس با ubuntu 10.10 بود و از آن زمان تاکنون توزیع‌های زیادی را امتحان کرده‌ام. از بین میزکارهای لینوکس هم گنوم را بیشتر می‌پسندم، اما تغییرات و شخصی‌سازی‌هایی که اوبونتو در میزکار پیش‌فرضش (همان گنوم) دارد از نظر من زیاد جالب نیست.

به همین دلیل سراغ تجربه‌ی خالص‌تری از گنوم (Vanilla GNOME) رفتم و توزیع‌های دیگری را تست کردم؛ فدورا، دبیان و مانجارو گزینه‌های خوبی بودند، اما میزکار گنوم در همه‌ی آنها خیلی شلوغ و پر از برنامه‌هایی پیش‌فرض گنوم بود که حداقل استفاده‌ای برای من نداشتند (Bloatware). به همین خاطر به سراغ نسخه‌ی سبک و مینیمال از این توزیع‌ها رفتم و نصب از طریق شبکه (Network install) را امتحان کردم. هم دبیان و هم فدورا Network install را بطور رسمی دارند و من هر دو را امتحان کرده‌ام، اما فدورا نسبت به دبیان در نصب و استفاده، کمتر کاربرپسند بود و نیاز به کارهایی بیشتری بعد از نصب بود، همچنین من مدیر بسته APT را (چون در اوبونتو نیز هست) بیشتر می‌پسندم. تصویر زیر نمایی از دبیان ۱۲ نصبی من را نشان می‌دهد.

نمایی از دبیان ۱۲

در ادامه نحوه‌ی انجام کار را به طور خلاصه می‌نویسم.

دبیان (Debian) یک از قدیمی‌ترین توزیع‌های لینوکس است و پایه‌ی بسیاری از توزیع‌های محبوب نظیر اوبونتو. فایل iso نصب از طریق شبکه از اینجا با حجمی جدود ۶۰۰ مگابایت در دسترس است. برای نصب هم یک درایو با حجم معقول (۱۰+ گیگابایت) به صورت unallocated داشته باشید، دبیان به صورت خودکار پارتیشن‌بندی موردنیازش را انجام خواهد داد. مراحل نصب ساده است و چیزهایی مثل تعیین ساعت، زبان، پسورد روت و ایجاد یوزر است. همچنین در هنگام نصب باید به اینترنت متصل باشید که به تجربه‌ی من کابل اترنت (نسبت به wifi) راحت‌تر است. درنهایت در قسمت software selection نیز تیک تمام گزینه‌ها به جز standard system utilities را بردارید، به عبارت دیگر هیچ میزکار یا چیز دیگری را انتخاب نکنید تا پس از نصب، چیزهایی که لازم است رو خودمان نصب کنیم. پس از اینکه نصب کامل شد سیستم ریستارت می‌شود و وارد محیط خط‌فرمان (command line) می‌شویم، نام‌کاربری و رمزعبور را وارد کرده و با دستورات زیر، سطح دسترسی root را برای کاربر فعلی فعال می‌کنیم:

$ su root
# apt install sudo
# nano /etc/sudoers

سپس نام‌کاربری فعلی را به فرمت زیر به آخر فایل اضافه می‌کنیم:

your_username    ALL=(ALL:ALL) ALL

با Ctrl + X و سپس y فایل را ذخیره می‌کنیم و از کاربر root با دستور exit خارج می‌شویم. حال نوبت نصب میزکار گنوم به صورت سبک است، دستور زیر گنوم، ترمینال و فایل منیجر را نصب می‌کند:

# sudo apt install gnome-shell gnome-terminal nautilus

پس از اتمام سیستم را ریستارت کنید و وارد میزکار گنوم خواهید شد، درصورت تمایل چند ابزار دیگر مثل نمایشگر تصویر، ماشین‌حساب، مدیر فایلهای فشرده، پخش‌کننده ویدئو و مانیتورینگ سیستم را با دستور زیر نصب کنید:

# sudo apt install eog gnome-calculator file-roller nautilus gnome-system-monitor

من اکثر برنامه‌های دیگر (مثل گیمپ، لیبره‌آفیس، audacity و…) را به صورت AppImage یا فایل فشرده (zip, tar, …) استفاده می‌کنم.

پی‌نوشت: نصب مینیمال فدورا را هم در این نوشته در سایت ردیت می‌توانید بخوانید.


برچسب‌ها:،،،
مرتضی اسدی
مرتضی اسدی
سلام! من مرتضی اسدی هستم، یک توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار و در این وبلاگ دست‌نوشته‌هایم را می‌نویسم.

نظرات


یزدان پرست

با سلام و سپاس از مقاله بسیار خوب حضرتعالی . دبیان هنگام نصب یه سری نرم افزارهای را نصب می کنه که مورد نیاز کاربر نیستند و این فرایند نصب بسیار عالی هست . من می خواستم ازتون خواهش کنم با همین روند نصب من اگه بخوام بعد نصب این نرم افزارها را برام نصب کنه باید چه دستورهای را بزنم ؟ نهایت سپاس tweaks text Editor software&updates Extensions software terminal software install

مرتضی اسدی

@یزدان پرست، سلام
برای نصب گنوم ترمینال، همانطور که در ابتدای این نوشته اشاره کرده‌ام، بعد از بوت شدن دبیان ۱۲ در حالت کامندلاین دستور زیر را بزنید:

sudo apt install gnome-terminal

نصب گنوم
sudo apt install gnome-shell

نصب مدیر فایل
sudo apt install nautilus

نصب tweaks
sudo apt install tweaks

نصب ویرایشگر متنی
sudo apt install gedit

نصب مدیر افزونه‌های گنوم
sudo apt install gnome-extensions-app 

نصب گنوم سافت‌ور
sudo apt install gnome-software

هر برنامه‌ی دیگری هم که به آن نیاز داشتید و می‌توانید اسم برنامه و عبارت insatll via terminal را جستجو کنید تا دستور مربوطه را پیدا کنید.

یزدان پرست

سلام درود بر شما سپاسگزارم