آموزش اضافه کردن تقویم شمسی سال 1401 به تقویم میلادی گوشی‌های اندرویدی

در این نوشته قصد دارم افزودن تقویم شمسی سال ۱۴۰۱ را به تقویم گوگل (Google calendar) و همپنین افزودن تقویم شمسی به برنامه‌ی تقویم پیش‌فرض گوشی‌های اندرویدی را آموزش دهم.

اکثر گوشی‌های اندرویدی یک برنامه تقویم به صورت پیش‌فرض روی خود نصب دارند و به دلیل اینکه این نرم‌افزار فقط تاریخ میلادی دارد، برای ما ایرانیان (که تقویم رسمی کشورمان تقویم هجری خورشیدی است) کاربردی نبوده و اکثر افراد در کنار این نرم‌افزار، یک تقویم شمسی هم در گوشی خود نصب می‌کنند. اما می‌توان تقویم هجری شمسی را به تقویم پیش‌فرض گوشی اندرویدی اضافه کرد.

نقشه‌ی راه
تمام کاری که باید انجام دهید شامل سه مرحله زیر است:

👈 شروع ← افزودن یکی از تقویم ۱۴۰۱ به تقویم گوگل ← افزودن حساب گوگل به تلفن ← همگام‌سازی / sync ← تمام! 🏁

برای اضافه کردن تقویم شمسی به تقویم گوگل مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله ۱: افزودن تقویم ۱۴۰۱ به تقویم گوگل
من تقویم ۱۴۰۱ را در نسخه‌های متفاوتی ایجاد کرده‌ام تا جوابگوی سلیقه‌های مختلف باشد؛ روی لینک هر کدام از تقویم‌های زیر که بیشتر می‌پسندید، کلیک کنید و در زبانه‌ی جدید که باز می‌شود روی گزینه‌ی add to Google Calendar کلیک کنید تا این تقویم به لیست تقویم‌های شما اضافه شود.‌

تقویم کامل سال ۱۴۰۱ (شامل روز هفته، روز، ماه و سال)، مثال: دوشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۱

تقویم سال ۱۴۰۱ (شامل روز هفته، روز و ماه)، مثال: دوشنبه ۱ فروردین

تقویم کوتاه سال ۱۴۰۱ (روز و ماه)، مثال: ۱ فروردین

تقویم کوتاه سال ۱۴۰۱ (روز، ماه و سال فقط عددی)، مثال: ۱۴۰۱/۱/۱

تقویم عددی سال ۱۴۰۱ (روز و ماه، فقط عددی)، مثال: ۱/۱

تقویم کوتاه سال ۱۴۰۱ (روز)، مثال: ۱

تقویم کوتاه سال 1401 (روز، ماه و سال به صورت عدد انگلیسی)، مثال: 1401/1/1

تقویم کوتاه سال 1401 (روز و ماه به صورت عدد انگلیسی)، مثال: 1/1

تقویم کوتاه سال 1401 (روز به صورت عدد انگلیسی)، مثال: 1

تقویم تعطیلات رسمی ۱۴۰۱ مطابق تعطیلات رسمی در سایت time.ir



مرحله ۲: افزودن حساب گوگل به تلفن
اگر قبلا حساب گوگل‌تان را به تلفن همراه اضافه نکردید، از طریق مسیر زیر آن را اضافه کنید:

تنظیمات (Setting) ← حساب‌های کاربری (User & Accounts) ← افزودن حساب (Add accuont) ← انتخاب آیکون گوگل (G) ← وارد کردن نام‌کاربری و پسورد



مرحله ۳: فعال کردن همگام‌سازی (Sync) حساب گوگل
حال که حساب گوگل‌تان را به تلفن اضافه کرده‌اید به مسیر زیر بروید:

تنظیمات (Setting) ← حساب‌های کاربری (User & Accounts) ← کلیک روی حساب گوگل‌تان (you@gmail.com) ← همگام‌سازی تقویم (sync calendar)

همانند شکل زیر باید گزینه مربوط به تقویم فعال باشد:

فعال‌سازی همگام سازی برای تقویم ۱۴۰۱

تمام! 🏁


تمام مراحل را انجام دادم، اما تقویم اضافه نشد…
گاهی اوقات لازم است که گزینه همگام‌سازی در خود گوگل‌کلندر هم فعال شود؛ به آدرس calendar.google.com/calendar/syncselect رفت و مشابه تصویر زیر، همگام‌سازی (sync) را برای تقویم اضافه شده فعال کنید.

فعال‌سازی همگام سازی برای تقویم ۱۴۰۱

اگر همچنان مشکل باقی است و تقویم ۱۴۰۱ اضافه نشده است، برنامه تقویم گوگل را نصب کنید و سه مرحله‌ی بالا را در آن انجام دهید.



حذف (لغو اشتراک یا unsubscribe)

calendar.google.com ← تنظیمات تنظیمات ← انتخاب تقویم مورد نظر از ستون راست ← کلیک روی حذف تقویم ← کلیک روی لغو اشتراک



گرفتن فایل خروجی (Export) از تقویم شمسی ۱۴۰۱

calendar.google.com ← تنظیمات تنظیمات ← انتخاب تقویم مورد نظر از ستون راست ← کلیک روی نشانی عمومی در قالب iCal (یا Public address in iCal format)

خروجی یک فایل در فرمت فایل iCal است که توسط اکثر نرم‌افزارهای تقویم در تمامی پلتفرم‌ها (اندروید، iOS، ویندوز، لینوکس، مک) پشتیبانی می‌شود.

استفاده از این تقویم در سایر پلتفرم‌ها (نظیر ویندوز و لینوکس)
برای استفاده از این تقویم در سایر پلتفرم‌ها، چنانچه یکی از تقویم‌های بالا را به گوگل‌تان اضافه کرده باشید؛ تنها کافی است که پلتفرم مورد نظر، حساب گوگل را اضافه کنید. برای مثال:

  • در ویندوز ۱۰ در برنامه تقویم (Mail and Calendar) کافی است حساب گوگل خود را به حساب‌ها (accounts) اضافه کنید و سپس از منوی سه نقطه بالای برنامه گزینه همگام‌سازی (synchronize) را بزنید.

  • در توزیع‌های مختلف لینوکس مثل اوبونتو، ابتدا بایستی حساب گوگل‌تان را از طریق تنظیمات سیستم در حساب‌های آنلاین (Online Accounts)اضافه کرد و سپس در برنامه Gnome Calendar، گزینه همگام‌سازی (synchronize) را بزنید.



سوالات پر تکرار

  • سوال: آیا افزودن این تقویم باعث فارسی شدن تماس‌ها و پیامک‌ها می‌شود؟
    پاسخ: خیر، پشتیبانی کردن از تقویم فارسی به نرم‌افزار یا برنامه شماره‌گیر،‌مخاطبین و پیامک شما مربوط می‌شود، برای این منظور می‌توانید در فروشگاه‌هایی نظیر گوگل‌پلی یا بازار دنبال تلفن/پیامک با تقویم فارسی بگردید.

  • سوال: آیا افزودن این تقویم باعث فارسی شدن تاریخ در پیام‌رسان‌های نظیر واتساپ و تلگرام می‌شود؟
    پاسخ: خیر، اکثر پیام‌رسان‌های خارجی از تاریخ شمسی پشتیبانی نمی‌کنند.

  • سوال: تمامی مراحل را انجام دادم، اما تقویم فارسی در گوشی‌ام نمایش داده نمی‌شود، چه کار کنم؟
    پاسخ: تصویر زیر، افزودن گوگل‌کلندر در گوشی‌های سامسونگ را نشان می‌دهد؛ برای بزرگتر دیده شدن تصویر روی آن کلیک کنید.

افزودن تقویم از حساب گوگل برای گوشی‌های سامسونگ

از آنجایی که تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، برنامه تقویم مختص خودشان را تولید می‌کنند، اگر کماکان مشکل در اضافه کردن تقویم فارسی دارید، برنامه تقویم گوگل را نصب کنید که یک نرم‌افزار استاندارد تقویم است و به راحتی تقویم شمسی ۱۴۰۱ به آن اضافه می‌شود.


برچسب‌ها:،،،،،،
مرتضی اسدی
مرتضی اسدی
سلام! من مرتضی اسدی هستم، یک توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار و در این وبلاگ دست‌نوشته‌هایم را می‌نویسم.

نظرات


هاشمی

مهندس سلام و عرض ادب و تبریک پیشاپیش سال نو. برای تقویم گوگل سال 1401 هم اگر امکان داره افزونه تقویم بزارین تو سایت از وجودتون مثل همیشه بهره مند شیم. ممنون از اینکه کمک میکنین تا دغدغه های روزمره از ذهنمون به گوشیمون جاری شه. موفق باشید

محمد

من الان چندین سال هست آخر هر سال به این وبلاگ مراجعه می کنم و از تقویم شما استفاده می برم .بابت همه زحماتتان سپاس

رضا یزدی

با عرش ادب واحترام میخواستم تشکر کنم از شما بابت تقویم شمسی ۱۴۰۱ گوگل همواره موفق باشید

بهمن

سلام مطلب به جا و به موقعی بود. سپاس از شما

masoud

سلام و عرض ادب
سال نو مبارک
ممنون جناب اسدی بنده پارسال هم از تقویم شما استفاده میکردم

حجت

یلی عالی بود من الان چند ساله از این تقویم برای ساعت هوشمند سامسونگ استفاده میکنم
خدا بهتون طول عمر بده
خی

رضا ابراهیم زاده

سلام آقای مهندس عیدتان مبارک
نهایت تشکر را دارم بنده چندین سال است از تقویم شما استفاده می کنم .موفق و موید باشید.

مهدی

سلام و سال نو شما مبارک ، ما هر نوروز اینجا با لطف و محبت شما اینجا جمع می شیم و از زحمات شما استفاده می کنیم، پاینده باشید

مسیح

مثل هر سال عید میام اینجا و از تقویمت استفاده می کنم.
خیلی ممنونم از زحمتی که می کشی

علیرضا

فقط میتونم بگم دمت گرم

سامیار

به نظرم تقویم نسخه ۲ (شامل روز هفته، روز و ماه) خیلی استاندارده، فرمتی که توی ابزارهای مختلف برای نمایش تاریخ میلادی هم استفاده شده، مثل صفحه قفل اندروید و ویندوز و اطلاعات ضروری رو داره، مثل اینکه امروز چندشنبه است و روز و ماه، چیزهای دیگه مثل عدد سال و... نیاز به یادآوری روزانه نداره

علی

آقا روشت عالی بود ولی فقط به تقویم اضافه شد چه راه حلی داری برای اینکه به تاریخ بالای گوشی اضافه بشه؟

رضا

یکی از آپ های خوب تقویمی، تقویم فارسی یار هست که من حدود دوماهه از این تقویم استفاده میکنم و خیلی کاربردی هست

مزدا

درود فراوان جناب مهندس اسدی بسیار بسیار ممنون از شما ، فقط ایکاش طوری تنظیم میفرمودید که لازم نباشه سالانه لینک عوض بشه ، به طور کلی برنامه تقویم ایرانی را مینوشتید و خودش به صورت اتوماتیک آپدیت میشد ، چون دقیق‌ترین تقویم جهان در حال حاضر تقویم ما هستش ، مناسبت‌ها و تعطیلات هم بر اساس همان سایت time.ir آپدیت میشد. و بسیار ممنون خواهیم بود که اگر مناسبت‌ها و رویدادهای ایرانی هم در این تقویم گنجانده شود. به هر ترتیب از این حرکت شما واقعا قدردان و سپاسگزارم و برایتان از ایزد منان سلامتی و بهروزی آرزو دارم. موفق و سربلند باشید.

مزدا

درود فراوان جناب مهندس اسدی بسیار بسیار ممنون از شما ، فقط ایکاش طوری تنظیم میفرمودید که لازم نباشه سالانه لینک عوض بشه ، به طور کلی برنامه تقویم ایرانی را مینوشتید و خودش به صورت اتوماتیک آپدیت میشد ، چون دقیق‌ترین تقویم جهان در حال حاضر تقویم ما هستش ، مناسبت‌ها و تعطیلات هم بر اساس همان سایت time.ir آپدیت میشد. و بسیار ممنون خواهیم بود که اگر مناسبت‌ها و رویدادهای ایرانی هم در این تقویم گنجانده شود. به هر ترتیب از این حرکت شما واقعا قدردان و سپاسگزارم و برایتان از ایزد منان سلامتی و بهروزی آرزو دارم. موفق و سربلند باشید.

پیمان

درود. من دو ساله از فرمت (روز و ماه) شما استفاده میکنم و سپاسگذارم. فقط ای‌کاش مناسبتها رو هم اضافه میکردید که دیگه نریم از سایت دیگه برداریم. سایت Store32.ir تعطیلات و مناسبتها رو هر سال آپدیت میکنه و میذاره واسه دانلود ولی روزهای هفته رو نداره.

نعیمه

سلام. وقت‌تون بخیر میخواستم بدونم امکانش هست خود ics تقویم را در سایت‌تون بار گذاری کنید؟ برای اضافه شدن به کلندر اوت‌لوک خود فایل تقویم نیاز است. ممنون

مرتضی اسدی

@نعیمه، شما می‌توانید از تقویمی که به حساب خود اضاقه کرده‌اید خروجی بگیرید و در هر برنامه تقویم آن را استفاده کنید. نحوه‌ی گرفتن فایل خروجی (Export) از تقویم شمسی در همین پست نوشته شده است.

محمد حسین اسدیان

عالی بود

نرگس

سلام وقت بخیر طبق روالی که گفته‌بودین، مراحل رو طی کردم ولی پیغام «خطای هم‌گام‌سازی» می‌ده. سپاس‌گزار می‌شم که پاسخگو باشین و اگه راه‌حلی وجود داره، راهنمایی بفرمایین. تشکر

ناصر

دستتون درد نکنه فقط خواستم تشکر کنم

دختر پسرای رفسنجان

عالی بود مهندس ممنون که اینقدر دقیق نوشتی 🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

آرش

من تمام مراحل بالا رو رفتم منتها كماكان تقويم گوشي ميلاديه.

آرش

پيرو كامنت قبلي، آغا درست شد

علی

دم شما گرم بسیار عالی و مفید بود. خیلی متشکرم

م ت

دوست عزیز سلام ممنون بابت زحماتت. قدردان هستیم. پارسال در خواست کردم که در صورت امکان فرمت انگلیسی تقویم رو هم اضافه کنی که سپاس فراوان اضافه کردی. زبان گوشی تمام انگلیسیه و متاسفانه استفاده از تقویم فارسی ظاهر گوشی رو بهم می ریزه. خواستم خواهش کنم با توجه به امکان اضافه کردن تقویم به IOS 16 در صفحه لاک اسکرین اپل اگر ممکنه نسخه انگلیسی این فرمت رو هم مثل پارسال اضافه کنید: تقویم سال 1400 (روز و ماه به صورت عدد و حروف انگلیسی)، مثال: Yek-shanbeh 1 Farvardin بازم قدردان هستم. برای باقی دوستان می نویسم در IOS 16 با نرم افزار Minical می تونید تقویم بالای ساعت رو عوض کنید و تقویم هایی که دوستمون زحمت کشیدن رو به صورت ویجت به لاک اسکرین اضافه کنید.

م ت

خیلی لطف کردی عزیز. گوشیم چقدر خوب شد. این تقویم قابل اضافه شدن توی ویجت‌های لاک اسکرین ios 16 هست. همینطور دوستانی که از Always on سامسونگ استفاده می‌کنن به راحتی می‌تونن این تقویم رو روی صفحه‌اشون داشته باشن. اگر وقت کنم حتما یه آموزش خوب می‌نویسم واست ایمیل می‌کنم بذاری دوستان دیگه هم استفاده کنن.

مرتضی اسدی

@م ت، تقویم ۱۴۰۱ نسخه ۱۰ (Yek-shanbeh 1 Farvardin)
https://calendar.google.com/calendar/u/0/embed?src=5928fb718a76df23aff889f20b5282315794a541ed225fc0f907779664754ad9@group.calendar.google.com&ctz=Asia/Tehran

م ت

مرسی از لطفت

حمید

سلام. آقا واقعاً دستتون درد نکنه. من خیلی وقت (چند سال) بود دنبال همچین تقویمی بودم که هرچند خیلی دیر دیگه نزدیک آخرای سال 1401 هست که رسیدم سایت شما. واقعاً تشکر. فقط خواهش می کنم سال 1402 رو هم کم کم اضافه کنید. بازم تشکر خیلی زیاد

سعید

خیلی ممنون واقعا کاربردی

حسام

سلام جناب اسدی واقعا بایت این تقویمی که درست کردید ازتون ممنونم میشه گفت همه چی و به کلندر گوگل انتقال دادم بعد از نصب این تقویم امیدوارم سلامت باشید و شخصا منتظر تقویم 1402 هستم

علی اصغر

سلام. وقت شما بخیر. از تقویم بسیار ارزشمندی که تهیه کردید، ممنونم. چندین ساله که استفاده میکنم و براتون دعای خیر میکنم. یک سوال دارم. برای اینکه تقویم روز در اندروید، روی تقویم مناسبت تعطیل قرار بگیره، چه کاری باید انجام داد؟ در حال حاضر بعد از اضافه کردن مناسبت تعطیل، روی تقویم روز قرار می گیره و جایی برای تغییر ترتیب اونها پیدا نکردم. با تشکر فراوان از شما.

مرتضی اسدی

@علی‌اصغر سلام، من منظور شما رو متوجه نشدم، می‌خواهید همراه تقویم مناسبت‌ها تقویم شمسی هم داشته باشید؟ اگر توضیح بیشتر بدهید یا عکسی از آنچه می‌خواهیید جایی آپلود کنید و لینکش را در نظر خود بگذارید، تا بتوانم به شما کمک کنم.

علی اصغر

از شما خیلی متشکرم. توی این اسکرین شات که از صفحه موبایلم گرفتم، اون روزهایی که دورشون خط کشیدم، تعطیل هستند که از تقویم «تقویم تعطیلات رسمی ۱۴۰۱» نمایش داده می شن.اون ها بالای شماره روز که از تقویم «تقویم کوتاه سال ۱۴۰۱ (روز و ماه)» گرفته می شن، نمایش داده می شن. یعنی عنوان تعطیلی، روی عنوان روز قرار گرفته. اگر روز، بالا باشه، شیک تر دیده می شه و همه روزها در سطح هم قرار می گیرن. رویدادهایی که خودم توی گوگل کلندر ایجاد کردم، زیر تقویم سال قرار می گیرن که خیلی خوبه. این لینک تصویره: https://www.festivart.ir/wp-content/uploads/2023/02/تصویر-حذف-شود.jpg

مرتضی اسدی

@علی‌اصغر، ظاهرا گوگل‌کلندر تقویم‌ها را به ترتیب الفبا مرتب‌سازی کرده و نمایش می‌دهد و فعلا راهی برای تغییرش وجود ندارد. من یک نسخه با نامی متفاوت برای «تقویم تعطیلات رسمی ۱۴۰۱» درست کردم که می‌توانید آن را به تقویم‌تان اضافه کنید و ببینید که مشکل حل می‌شود یا خیر. لینک تقویم جدید:

https://calendar.google.com/calendar/u/0/embed?src=983063520290808853de44e17911b33f73429a6fd5a7995edc257d2d3ff75d15@group.calendar.google.com&ctz=Asia/Tehran

علی اصغر

خدا خیرت بده. بله. درست شد.

علی اصغر

یک راهنمایی می خوام. ممنون می شم اگر ممکنه، پاسخ بدید. من می خوام یه تقویم درست کنم که اعضای گروه، اون رو به گوگل کلندر خودشون اضافه کنن. بعد من رویدادهایی رو که بهش اضافه می کنم، اون ها هم روی تقویم خودشون دریافت کنن. این امکان وجود داره؟

مرتضی اسدی

@علی‌اصغر بله، باید تقویمی که می‌خواهید در تنظیمات گوگل‌کلندر به صورت عمومی یا public باشد و لینک آن تقویم را در اختیار دیگران قرار دهید.

ابوالفضل

سلام روز بخیر مهندس جان تقویم 1402 هم اضافه می کنید به سایتتون ؟

mohadese

چقدر خوب بود مرسی

افشین

سلام آقا مرتضی ممنون بابت زحماتت و لطفی که بی منت برای ما انجام میدید. لطفا برای سال ۱۴۰۲ هم بسازید خیلی منتظریم . تشکر

مقداد ترابی

اقا دم شما گرم خیلی عالی و کاربردی بود. برای سال ۱۴۰۲ هم ایا همین رو دارید؟

سجاد

مهندس اسدی سلام و عرض ادب و تبریک پیشاپیش سال نو. برای تقویم گوگل سال ۱۴۰۲ هم اگر امکان داره افزونه تقویم بزارین تو وبلاگتون که مثل همیشه بهرمند بشیم.
ممنون از اینکه کمک میکنین تا دغدغه های روزمره با این مطالب خوب وبلاگتون از ذهنمون خارج بشه.

امیر

سلام دستتون درد نکنه واقعا عالیه ۲ ساله از تقویم شما استفاده میکنم سوالم اینکه تقویم ۱۴۰۲ کی میاد

ناشناس

آقا اسدی واقعا چیزت طلا برای زحمت تقویم هر سال دستت طلا